Oefenen hoe doe je dat

Heb je geen tijd om te oefenen dan blijf je aldoor met dezelfde vaardigheid hangen en verdwijnt mede daardoor je enthousiasme als sneeuw voor de zon.

Dus werk aan de winkel!

Hoe doe je dat.

Oefenen voor kinderen:

Het oefenen wordt het makkelijkst als de ouder een vaste tijd per dag inruimt zodat het kind goed kan oefenen. Een kwartier voor de net startende leerling uitbreidend tot een half uur, liefst iedere dag. Voor de ene ouder is dat een hele toer en bij het andere kind met ouder gaat dat als een speer.

Het geheim zit hem in dat je gitaar oefenen moet gaan scharen onder de noodzakelijke (en zeer leuke) activiteiten, die er op een dag te gebeuren staan. Net als eten, tanden poetsen en slapen bijvoorbeeld. Dus weg met die i-pad. Even een kwartier later tv aan. Een half uurtje eerder binnen komen voor het eten en gaan met die banaan. Het regelmatig oefenen levert het kind 200% meer plezier op, omdat hij/ zij trots kan zijn dat het lukt. De strijd om te gaan oefenen kan soms groot zijn, daar moet je wel samen doorheen. Het is een wonder hoe het daarna makkelijk en moeiteloos voelt om te gaan zitten. Je leert het kind daarmee ook nog eens de discipline om aan een taak te werken. Het doorzettingsvermogen wordt enorm aangesproken en je hersenen leren op een andere manier combineren. Gestaag en soms juist plotseling beheerst het kind de oefenstof. 

Momenten om gitaar te oefenen kunnen zijn, onder het eten koken, direct na het eten, direct na het opstaan (in het weekend), voor of na de lunch. Er zijn vast nog meer momenten te bedenken. Wat een kind heel erg kan stimuleren is voor familie spelen, of samen met leeftijdsgenootjes. Voor de stoere durfals, de voorstellingen op school of op straat met koninginnedag.

Een oefenschrift met een stempel als je die dag geoefend hebt, maakt zichtbaar hoe goed het lukt. Ook wordt daardoor zichtbaar dat je bijvoorbeeld als ouder wat inventiever in oefentijd inplannen moet worden, als er te weinig stempels in de week komen.

Oefenen voor jongeren en volwassenen:

Oefenen kan soms echt vervelend lijken, omdat je erover gaat nadenken dat je iets niet kan of "het lukt niet". Echter de gitaar vraagt om actie en niet om jouw gedachtes. Iedereen heeft miljoenen gedachtes, die móet je laten voor wat ze zijn en in actie komen. Op je gitaar.

Start. Maak een hoek, ruimte waar je ongestoord kan oefenen, lees: spelen op je gitaar. Kijk (samen met je ouders) wanneer er iedere dag tijd van andere activiteiten af kan, zodat je kan gaan oefenen. Een vast moment rond etenstijd, net na het ontbijt, een half uurtje voor het slapen gaan, zijn wat voorbeelden. Iedereen heeft het over het algemeen druk. De tijd die je vervolgens op social media, je ipad of mobiel zit, of na loopt te denken over van alles en nog wat, zijn goed in te wisselen voor een effectieve activiteit zoals gitaar oefenen en spelen.

Hou dit een week of twee vol, iedere dag een half uur spelen, ook even iets anders dan alleen lesmateriaal, en kijk wat er na een week gebeurt is met je vaardigheid!

Wat goed helpt is het in een agenda vastleggen. Je maakt een afspraak met jezelf, of zoon of dochter. Dat probeer je zoveel mogelijk op dezelfde tijd te doen. Dan onstaat er een vanzelfsprekend ritme.

Lukt het niet, dan gaan we in kleine stappen toewerken naar een goed oefenritme. Daar schenken we in de lessen veel aandacht aan.

Hele jonge kinderen.

Hele jonge kinderen kunnen vaak niet op een stoel zitten en oefenen, daar moet je de tijd speelser gebruiken. Zij leren op een hele speelser manier en zonder dat je het in de gaten hebt heel veel, terwijl je denkt dat ze geen focus hebben. De tijd kun je beter dan ook als een spelletje indelen. Samen doen, plezier tonen. Hoe je dat kan doen kan ik je meer over vertellen. 

 

Wat is er nog meer belangrijk met oefenen.

Naast het oefenen van lesmateriaal is het ook nuttig om voordat je daarmee begint, even een paar minuten wat opwarmoefeningen te doen. Dit kun je op je gitaar doen, maar er zijn ook speciale (yoga) oefeningen gericht op de muzikant- gitarist(e). Soms heb je (als volwassene) last van stijve vingers en handen. Dan zijn deze oefeningen een must.